dag IJmuiden, Hallo New Castle - Reisverslag uit Pitlochry, Verenigd Koninkrijk van GJ en M H - WaarBenJij.nu dag IJmuiden, Hallo New Castle - Reisverslag uit Pitlochry, Verenigd Koninkrijk van GJ en M H - WaarBenJij.nu

dag IJmuiden, Hallo New Castle

Door: mieke

Blijf op de hoogte en volg GJ en M

13 September 2016 | Verenigd Koninkrijk, Pitlochry

Dag IJmuiden, Hallo New Castle
Gisteren met een heerlijk zonnetje vertrokken uit de haven van IJmuiden. De temperatuur was perfect, rond de 28 graden, om heerlijk op het bovendek te vertoeven. Daar hebben we tot half 7 lekker van de zon genoten. Daarna het besproken restaurant aan boord opgezocht en daar 2 uur aan tafel gezeten met een heerlijk diner. De film begon pas om half 11. We hadden het idee dat onze ogen dan zouden dicht vallen. Dus geen bioscoop. Terug naar onze hut. Dat stelt niet veel voor, 2 bedden,1 nachtkastje, douche en toilet. Niet veel maar zat voor zo’n overtocht. Niet formidabel geslapen, maar ok. Het ontbijt viel me reuze mee. Er was echt van alles, van heerlijke broodjes tot vers fruit. Het was lekkerder en beter dan ik had verwacht. Daarna spullen weer ingepakt en de tassen in de auto gezet. Niet in de auto gewacht. Achteraf heeft het nog 1 uur geduurd eer we de boot afreden.
Op naar Alnwick Castle. Toen we s avonds in de B&B vertelde waar we waren geweest verstonden ze ons niet . In Alnwick spreken ze op zijn Schots de l en de w niet uit. Weer wat geleerd. Maar goed het kasteel. Dit was een gigantisch complex, en zeer mooi bewaard en onderhouden. Dit kasteel heeft in vele series en films als decor gediend. Oa 2 Harry Potters films, game of thrones en bepaalde afleveringen van Downton Abbey. Vooral de gemeubileerde kamers waren echt geweldig om te zien. Wij dachten dat we in het naseizoen op vakantie waren, maar echt rustig was het niet hier. Morgen gaat het kasteel voor een paar dagen dicht. Dan zijn er weer filmopnames voor een of andere film. Bij het wegrijden van de parkeerplaats vergaten we even dat we links moesten rijden, gewoon naar de rechterkant gegaan. Gelukkig kwamen we er al snel achter om aan de andere kant te gaan rijden. Geen ongelukken en geen middelvingers gehad.
Nu nog 3.5 uur rijden naar Pitlochry waar ons eerste logeeradres is. Het landschap wordt onderweg al wat hoger en er verschijnen wat meer rotsen. Wat ook veranderd is de temperatuur. Deze daalt aanzienlijk. Zo wordt er nadat we de grens hebben gepasseerd ( New Castle is nog Engeland) krijgen we zelfs op matrixborden boven de weg te zien dat er “heavy rain” wordt verwacht. Het dieptepunt werd 18 graden, maar die regen viel wel mee. Er is wel gevallen, maar niet zo heavy. Bij de B&B werden we zeer hartelijk ontvangen met tea met scones. Deze waren erg lekker. Dat belooft wat voor het ontbijt. Eerst en tijdje zitten kletsen met 2 andere gasten. Echte schotten, toch met een leuk accent maar goed te volgen. Daarna in Pitlochy wezen eten. En natuurlijk eerst nog een cach gezocht en gevonden!
De kamer is uitstekend en we hopen goed te slapen, zodat we morgen de omgeving kunnen gaan verkennen. Hoe het weer wordt, heb ik geen idee. Maar dat zien we vanzelf. GJ heeft de hele dag in zijn korte broek gelopen, maar morgen wordt dat waarschijnlijk een lange broek. Als het maar droog is!!!

• 14 September 2016 - 22:17

Monique:

hahaha ja uitspraak is wel een dingetje in Schotland (' skotlent') en in Edinbrah.... ach na een dagje of wat ga je het herkennen hoor. Ik heb even gegoogled naar het kasteel en herkende het direct van de vllieglessen op de eerste bezem, de voorbode van de Nimbus 2000, (jaha ik ben een kenner en geen Dreuzel!!). Maar ook zwaaaaar verslaafd aan Downton Abbey. Ik hou wel van die Engelse kostuumdrama's. Natuurlijk Pitlochry bekeken. Die dorpjes hebben wel wat he. Weet je dat je daar een hele beroemde Fish ladder in Pitlochry hebt??? Speciaal voor de zalm gemaakt??? Heb ik ooooooooit eens gezien ( blijkt volgens mij vakantieboek uit 1997...duhh) ;) . Oppassen met dat rijden hoor....je reflex is naar rechts....niet doen....we willen nl nog meer verhalen lezen........