de kilt - Reisverslag uit Dornoch, Verenigd Koninkrijk van GJ en M H - WaarBenJij.nu de kilt - Reisverslag uit Dornoch, Verenigd Koninkrijk van GJ en M H - WaarBenJij.nu

de kilt

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg GJ en M

17 September 2016 | Verenigd Koninkrijk, Dornoch

Waarom een rok?

Gewoon even wat info over de kilt:
Vroeger bestond de kilt uit 2 delen stof. Het ene deel werd in een sierlijke plooi gelegd (kilted) en met een gordel om de heup vast gemaakt. Het tweede deel beschermde de rug, en werd vanaf de rug over de linkerschouder geworpen en vastgemaakt met een mantelspeld. Zo bleef de rechterarm vrij om een zwaard te hanteren. Omdat het bovenste deel lastig werd met zwaardgevechten, is dit er afgehaald. En zo bleef alleen de rok over. Dit gebeurde rond 1626. Later werd de sporran toegevoegd. Dat is het kwastachtige voorwerp wat voorop de rok hangt. Dit diende om de edele delen te beschermen tijdens een gevecht.

• 17 September 2016 - 21:22

Marina:

Hi, weet je ook nog iets over de lengte van de stof? Er schijnen vele meters stof in te zitten. Hoeveel weet ik niet meer maar wel dat ik onder de indruk was van de hoeveelheid.
    Klein vraagje: ik zou graag zo'n speld willen (ik betaal m aan je hoor) maar alleen als die niet vreselijk duur is en wel zilverkleurig. Mss als je er heel toevallig eentje tegen komt????
    gr, Marina

• 17 September 2016 - 21:35

GJ En M Vd H:

Marina, ik ga voor je kijken. Wat mag ik eraan uitgeven? voor ons gelijk een leuke reden om zo'n winkel in te stappen.

• 17 September 2016 - 21:36

GJ En M Vd H:

Monique, voor jou wat foto's van de B&B

• 18 September 2016 - 12:33

Pa En MA.:

Fijn dat het weer zo meewerkt. We volgen alles op de kaart.
    Goede reis verder.
    Groeten van pa en ma.

• 18 September 2016 - 13:02

Monique:

Ik ben blij..... veel foto's om te bekijken....ik ben weer terug in de tijd op onze vakantie in Schotland. Langzaam komen de verhalen boven. Verhalen over de Tartan. Wij zijn toen in een stoffenwinkel geweest en uitleg gekregen over de stof, de kleuren, de patronen, aantal plooien. Jullie B&B doet heel erg lijken op waar wij geweest zijn, ook die ruiten, dat meubilair, gebruik van hout; alles smaakt Schots, mooi he! Wat een geluk hebben jullie met het weer zeg. Gaan jullie nu nog hoger?? Ik heb net gegoogled op Isle of Skye.... ik herkende het ergens van....ja hoor een nieuwe thriller op TV... over ruig landschap gesproken!!! Ben benieuwd naar de volgende rit en belevenissen

• 18 September 2016 - 18:43

Wilma:

Klinkt allemaal weer heel leuk!
    Her weer gedraagt zich goed zig