Isle of Skye - Reisverslag uit Isle of Skye, Verenigd Koninkrijk van GJ en M H - WaarBenJij.nu Isle of Skye - Reisverslag uit Isle of Skye, Verenigd Koninkrijk van GJ en M H - WaarBenJij.nu

Isle of Skye

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg GJ en M

19 September 2016 | Verenigd Koninkrijk, Isle of Skye

Isle of Skye
Vanmorgen wakker geworden in kamer West. Een mooi ruime kamer met een prachtige badkamer. Om half negen naar beneden voor het ontbijt. Er zat nog 1 jongen aan de grote tafel uit Engeland. Inderdaad Monique, de kast heeft 21 verschillende laatjes met verschillende knopjes. Heel leuk om te zijn. Een prima ontbijt, maar vergeleken bij de vorige B&B een beetje karig. Natuurlijk genoeg yoghurt, cerials en vers fruit. En een eitje zoals je het wilt hebben. Maar bij de vorige 2 B&B hadden we bij allebei te maken met voormalige chefkoks (allebei in Amsterdam gewerkt). Dus zeg maar gerust dat we verwend zijn. Maar goed daarna op weg. De dame van de B&B raadde ons aan het noordelijkste deel van Skye te nemen. Dat ligt aan de oost kant. Morgen nemen we de westkant. Je kan dat deel geheel rondrijden. Dat hebben we dan ook gedaan en er gewoon de hele dag over gedaan. Onderweg natuurlijk regelmatig uitgestapt om iets te gaan zien. Dit eiland is echt schitterend. We gingen weg vanmorgen met wat laaghangende bewolking, maar deze verdween al snel. Zodoende een prachtige zonnige dag. Niet warmer dan 15 graden, maar prima!
Het eiland of Skye betekend in het Gaelisch, wolkenrijk, maar ook gevleugeld eiland. Het eiland heeft een lengte van 100 km en de kustlengte ruim 500 km. Er zijn diverse langgestrekte schiereilanden terwijl de hoogste bergtoppen tegen de 1000meter lopen. Het eiland heeft 9200 inwoners.
Onderweg naar het noorden is weer vaak one way traffic. Vaak lopen dan de schapen ook nog op de weg, maar vandaag waren dat ook koeien, en die veroorzaakte een kleine file. Ze gingen niet om voor een auto.
Zo hebben we gezien:
Kilt rock, hier gaan de kliffen loodrecht naar beneden, maar geeft een waanzinnig uitzicht. Ook dankzij een waterval welke van de rotsen stort.
Old Man of the Storr, een eenzame puntige rotsblok welke in het Cuillin gebergte op zichzelf staat. De watervallen bij Sligachan. Een leuke wandeling langs deze rivier met verschillende watervalletjes. Morgen gaan we hier terug omdat er nog een cach blijkt te liggen.
En de tocht met de auto gaf ook geweldige uitzicht.
Vandaag hebben we gemerkt dat er nog best veel toeristen hier op het eiland zijn. Bij een bezienswaardigheid waren we nooit alleen. En voor het eerst eigenlijk pas japanners en chinezen gezien met fototoestel.
Een prima dag met heerlijk weer.

• 19 September 2016 - 22:26

Monique:

Leuk om te lezen dat het klopt, die laadjes. Heerlijk is dat hè, zo'n autorit op je gemakkie en steeds uitstappen om wat te bekijken. Gaan jullie onderweg picknicken of neem je een pubmeal? Ik heb die Kilt Rock gegoogled weer hoor. Ik snap het woord kilt ook nog wel als je naar die rotspartij kijkt; je mist alleen de speld! Op internet is 1 foto te zien uit de lucht genomen, op het plateau een meer te zien en dan ineens een waterval en die steile rotspartij. Nou kijk maar uit als je daar een cache gaat zoeken.... voor je het weet kan je die in het water ook gelijk loggen hahahahahaha. Wat een mazzel met het weer hebben jullie zeg en dat is wel heeeeeeel fijn op zo'n reis. Als je terug komt is het al wat donkerder aan het worden.....ik heb vanavond al de openhaardlucht geroken..... sterker nog.... ik ben al bezig met de herfstvakantie en met het uitzoeken van een galajurk voor Oud-en-Nieuw.... nog ideeën of adresjes voor een jurk tegen een leuk prijsje???