Nessie - Reisverslag uit Fort Augustus, Verenigd Koninkrijk van GJ en M H - WaarBenJij.nu Nessie - Reisverslag uit Fort Augustus, Verenigd Koninkrijk van GJ en M H - WaarBenJij.nu

Door: mi

Blijf op de hoogte en volg GJ en M

22 September 2016 | Verenigd Koninkrijk, Fort Augustus

Nessie
Sue, onze dame van de B&B, heeft vanochtend een geweldig ontbijt voor ons gemaakt. Veel te veel, maar allemaal erg lekker. We groeien hier langzaam dicht. Ian, haar man vertelde ons vanochtend van de path from de ice age. In de ijstijd heeft hier in het dal zich een gletsjer gevormd. Deze is jaren aanwezig geweest. Toen het ijs ging smelten heeft dat lijnen in de berg gevormd. Van ver af lijkt het een weg, maar is het niet. Het zijn een soort plateaus die 12000 jaar geleden zijn gevormd. Bij het uitkijkpunt hiervan was niemand, er was zelfs geen huis te zien, niemand. Dit is iets wat wij niet kennen, maar het was er vreselijk mooi en rustig. Ik zal een foto bijvoegen. Waarschijnlijk zal het moeilijk te zien zijn op de foto. Maar het was er ook gewoon mooi.
Daarna doorgereden naar Loch Ness. Ik heb me nooit gerealiseerd dat dit zeer grote en langgerekte meer samen met nog 2 grote meren op een breuklijn in Schotland ligt. De meren zijn onderling verbonden met een kanaal. Het meer is vrij lang. In Fort Augustus gestopt voor de sluizen . de pleziervaart gaat van Loch Ness via 5 sluizen naar het daarboven gelegen kanaal. Hier kwamen veeeeel meer toeristen tegen. Eigenlijk voor het eerst dat er zoveel toeristen per bus werden aangevoerd. Nu is Loch Ness ook wel de bekendste attractie denk ik. Goed verder naar het Urquhart Castle. Gebouwd in de 12e eeuw, en in 1691 opgeblazen zodat de Jacobieten het niet meer konden gebruiken. Het is nog steeds een ruïne. We hebben het van bovenaf bekeken , maar er niet in geweest, onderweg langs Loch Ness nog wat caches opgepikt en in Drumnadrochit naar een bezoekerscentrum geweest over allerlei theorieën over het bekende monster.De grote eindconclusie is eigenkijk dat het niet mogelijk is dat er een prehistorisch beest leeft in het meer. Het meer is niet meer dan 12000 jaar oud, dus te jong voor prehistorische reptielen. De meeste gemaakte foto’s schijnen toch bedrog te zijn, het meer is 200 meter diep. Het is wel groot maar zou nooit genoeg voedsel hebben voor zo’n groot beest. Dus al met al, we hebben Nessie niet gezien en zullen hem hoogst waarschijnlijk ook nooit gaan zien. Maarde toeristen blijven komen, je weet tenslotte maar nooit.
Wel in Inverness lekker wezen eten en na een rit van 1.5 uur weer terug in de B&B. Vandaag weer geweldig weer gehad. Lekker zonnetje met wel wat lagere temperaturen. Vanavond een klein beetje regen.
Morgen gaan we met de Jacobite train, een stoomtrein. Een dagje op stap! We laten ons rijden.

• 22 September 2016 - 22:36

Pa En MA.:

Verschillende namen die je in je verhaal gebruikt,komen ons bekend voor. WE HEBBEN ONS VAKANTIE ERBIJ GEHAALD.Wij waren er in 1984!!!!! en toen hebben we Nessie ook niet gezien.
    Veel plezier met de treinrit.
    Groeten van pa en ma.

• 23 September 2016 - 00:06

Monique:

Ook wij hebben het over onze vakantie in Schotland in 1997, het jaar dat Lady Di overleed. Wij hebben het meer toen niet bezocht juist vanwege dat toerisme. Wel kan ik mij herinneren met een stoomtreintje te zijn geweest, ergen sin de buurt van Aviemore richting Inverness, misschien wel hetzelfde treintje. Wij hebben toen in de restauratiewagen gezeten ( natuurlijk, hoe kan het anders bij ons) en werden ontvangen door een oude man in een kilt ( nee niet gekeken onder de rok). Toch, als je zo langs het meer rijdt, kijk je stiekem of je misschien toch niet iets raars ziet in het water, tegen beter weten in natuurlijk.
    Die bergen, als je de stilte hoort........... even in je eigen coconnetje gaan zitten en alleen maar genieten.....